بخش پاتولوژی و سیتولوژی

بخش پاتولوژی و سیتولوژی

پاتولوژی (آسیب شناسی)

دو وظیفه اساسی بخش پاتولوژی شناخت و تحقیق میباشد. هدف اصلی تشخیص صحیح در کوتاه ترین زمان و اطلاع به بیمار و پزشک مربوطه میباشد. علاوه بر این در مورد سرطان ها، علائم مربوط به گسترش بیماری را بررسی نموده و نتایج احتمالی بیماری را پیش بینی میکند.

سیتولوژی (یاخته شناسی)

یک شاخه علمی میباشد که به بررسی سلول ها میپردازد. مطالعات سیتولوژی شامل طیف وسیعی از موجودات تک سلولی و چند سلولی مانند باکتری ها و انسان و … میباشد.

آزمایش سیتوپاتولوژی اغلب با نام تست اسمیر شناخته میشود زیرا تشخیص این تست ها اغلب با استفاده از تهیه گسترش از سلول های مورد نظر بر روی لام (اسمیر) و بررسی میکروسکوپی انجام میگیرد.

سرطان رحم دومین سرطان شایع مربوط به زنان، در کشورهای در حال توسعه است و سالانه بیش از نیم میلیون نفر را مبتلا میسازد. خوشبختانه اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است.از سوی دیگر تاخیر در تشخیص دادن بیماری باعث از دست رفتن جان یک سوم بیماران میشود. با انجام تست پاپ اسمیر میتوان بخش زیادی از موارد سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه تشخیص داد.

تست پاپ اسمیر برای اولین بار در سال ۱۹۴۱ توسط پاپا نیکوئولا ابداع شد و تا به حال جان میلیون ها زن را نجات داده است. در این تست سلول های دهانه رحم با استفاده از یک سواپ یا برس مخصوص برداشته شده و روی لام منتقل میشوند. سلول ها پس از رنگ آمیزی زیر میکروسکوپ بررسی میشوند. توجه داشته باشید که نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر لزوما به معنی مشکل جدی و سرطان نیست.

تست پاپ اسمیر بین سنین ۲۱ تا ۳۰ سال هر دو سال یکبار باید انجام شود . چنانچه بعد از ۳۰ سالگی سه تست پشت سر هم طبیعی باشد میتوان آن را هر ۳ سال یکبار تکرار کرد.

در آزمایشگاه آلبرت انجام تست پاپ اسمیر با روش های Liquid Base و Conventional قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *